Jeg var selvsagt nysgjerrig på boka om VGB, “Blogghore! Ett År på VG Blogg med Deathdealer”. Jeg kjøpte den her, (fordi jeg dessverre oppdaget for sent at jeg hadde fått tilbud om å kjøpe et signert eksemplar direkte fra forfatteren. Men pyttsann, ved neste korsvei blir det kanskje et bloggtreff, eller et heidundrane gravøl, og da kan jeg jo håpe at hun kommer, ta med boka og be om en signatur :)

1

Jeg hadde lest et par anmeldelser på vgb og en fin presentasjon i Nordstrand Blad, (takk til Viljen), og hadde egentlig ingen forventninger, (bortsett fra til parentesene, som innfridde!)

Jeg har kost meg med denne boka! Jeg har humret og reflektert og kjent igjen veldig mye av det som beskrives. Samtidig har jeg tenkt at boka har mye å formidle til dem som (ennå) ikke vet hva blogging er. Forfatteren bruker egne blogginnlegg, av og til med tilhørende kommentarer, og kobler dette sammen med sine refleksjoner rundt (vg)bloggingens mekanismer, som jo egentlig er helt like de mekanismene og den dynamikken vi ser og opplever der ute i RL. Derfor blir boka allmengyldig og har etter min mening relevans langt utover bloggsfæren.

Forfatteren, (som ikke legger skjul på at hun heter Marita Synnestvedt), fører et utmerket godt, sikkert og lettlest språk; en sann fryd å lese! Dessuten kjenner hun begrensningens kunst; hun har med det som er nødvendig (i denne leserens øyne), og hennes (korte) beskrivelse av Petrograd-vgb på slutten av boka er en skikkelig nostalgisk hjertevarmer for alle med fartstid her på vgb.

Jeg skulle gjerne ha fremhevet mye fra boka, men det vil føre altfor langt. Så dere får nok lese selv ;) Anbefaler alle som har interesse av – eller forsker på – sosiale medier, de som er nysgjerrige på hva blogging egentlig er, de som er opptatt av hvordan vi har det med hverandre, og sist, men ikke minst; alle gamle og nye vgbloggere, å lese denne (boka)!

Flere anmeldelser:

Viljen

Cecilia